Avartin perustajan Kurth Hahnin syntymästä tuli kuluneeksi 130 vuotta sunnuntaina 5.6. Hahn oli elämyspedagogiikan kehittäjä, johon myös Avartin teoreettinen viitekehys perustuu.

Kurt Hahn opiskeli filosofiaa, kielitiedettä, psykologiaa, kasvatusoppia sekä kansantaloutta Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Hahnia arvostettiin kotimaassaan hyvän englannin kielen taitonsa sekä brittiläisen kulttuurin ja politiikan asiantuntijuutensa vuoksi. Hän sai luottotehtäviä niin ulkoasiainministeriössä kuin Saksan armeijan ylemmässä johdossa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Kurt Hahnista tuli pedagoginen vaikuttaja, kun prinssi Max von Baden pyysi hänet vuonna 1920 perustamansa Salem-koulun johtajaksi.

Vuonna 1933 Hahn perusti brittiläisen Salem-koulun Gordonstounin linnaan Skotlantiin. Vuonna 1941 koulu siirrettiin Aberdoveyyn Walesin rannikolle ja siitä tuli ensimmäinen Outward Bound Sea School. Toisen maailmansodan päätyttyä Hahn ryhtyi aktiivisesti perustamaan kansainvälistä kouluverkkoa Kreikkaan, Länsi-Saksaan, Isoon-Britanniaan ja Yhdysvaltoihin. Outward Bound -kouluista syntyi vähitellen kansainvälinen liike, jolla on järjestöjä eri puolilla maailmaa. Hahn perusti vuonna 1962 United World Collegen – Atlantic Collegen Walesiin (UWC-koulu). Myös tästä syntyi kansainvälinen liike, ja 1970–1980 -luvuilla UWC-kouluja perustettiin Singaporeen, Kanadaan, Swazimaahan, Yhdysvaltoihin, Italiaan ja Venezuelaan. Myös International Baccalaureate -lukiot (IB-lukiot) noudattavat CAS-ohjelmassaan Kurt Hahnin kasvatusajattelua.

Kansainvälisten koulujen lisäksi Hahn kehitteli erilaisia suoritusmerkkijärjestelmiä, joissa yhdistyivät hahnilaisen elämyspedagogiikan elementit. Tunnetuimmat järjestelmät olivat Moray Badge (1934) ja County Badge (1941). Nämä merkkijärjestelmät olivat pohjana Kurt Hahnin ideoimaan The Duke of Edinburgh’s Award -ohjelmaan, jota ryhdyttiin toteuttamaan vuonna 1956 Skotlannissa. Suomessa ohjelmasta käytetään nimeä Avartti.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *